Selasa, 20 Februari 2018

Kisah Anak Anak Bulus....

Lama dah tak up date blog...Sebab tak tau nak cerita apa...mati kutu
Bila baca up date blog orang lain kemain best...diri sendiri malas nak up date..hehehe...Since dah tak tau nak cerita apa, meh aku nak cite pasal perangai 4 hekor anak anak bulusku...Kekucing ni pun sebenarnya macam manusia jugak...Memasing ada kerektor tersendiri..

Di bawah ni Veri, kucing kelahiran rumah...maknya adalah kucing jalanan yang dikutip di kedai makan...baru je cadang nak hantar mandulkan maknya...pregnant la pulak...hmmm...terima jelah...ada 5 ekor...2 je yang masih ada..lagi 3 menghilangkan diri tak tau kemana termasuk la maknya...tapi aku sempat mandulkan mereka semua...

Veri ni kucing jantan...aku dah kembirikan...jadi tak la dia memancut sana sini...jadi tak risau la kalau dia terlepas ke laman jiran sebelah ke ..takbising dah nak cari pasangan masa musim mengawan...terbaca jugak,  kejam  kononnya memandul/kembiri kucing...seolah menyekat nafsu haiwan tersebut...tapi ada fakta jelas dah dikeluarkan oleh jabatan agama islam...harus hukumnya demi kesejahteraan ummah..dan satu lagi...kucing mengawan disebabkan oleh hormon dan bukan disebabkan nafsu seperti manusia...tu sebab mengawan mereka pun ada musim...


Veri ni kucing yang manja...manja tak bertempat pun ye...orang sibuk nak baca paper, layan hp..masa tu la dia sibuk nak meriba..hahaha...sabar je lah...dah 5 tahun usianya pada 3/2/18 yang lepas...tapi dia ni ada kepala angin...suka nak membelasah kucing lain yang ada kat rumah..geram sangat aku kalau dia buat perangai macam tu...tapi depan aku dia tak berani jadi gangster...depan aku kemain lemah gemalai ko ye...

Gambar yang bawah ni pulak si Vera..adik si Veri...ni je 2 ekor kucing kelahiran rumah aku yang ada...


Dah dimandulkan..seekor kucing yang tak banyak buat masalah...berdisiplin..hanya kencing berak ditempat yang disediakan...hampir fobia pada semua benda...jalannya penuh ketakutan..hanya manja dengan aku kalau takde kucing lain berhampirannya...disebabkan dia je kucing betina, aku memang kurung dia di dalam rumah masa nak pergi kerja..lagipun dia memang suka duduk rumah...kalau kat luar nanti..hidupnya penuh ketakutan...

Di bawah ni pulak namanya Nonat...aku amik dari kawanku yang terjumpa si nonat ni di tepi jalanraya...masa diambil usianya lebihkurang 2 bulan..kecik lagi..jalan pun terhoyong hayang...dah 2 tahun usianya...


Budak Nonat ni kategori hemsem..masa kecikpun memang comel habis...kepala hangin...masa kecik memang manja..dah besar ni kalau nak peluk cium dia..ditampar kita balik..anak derhana betul..hahaha...

Gaya tido si Nonat....



Di bawah ni pulak si bulus namanya Batek @ Atek...si kucing bercorak marble...muncul dibelakang rumah aku dengan sebelah mata sakit yang hampir terjojol..kesian sangat aku tengok...tanpa fikir panjang, aku amik dan bawak ke Vet...cadang nak suruh vet jahitkan terus matanya...tapi masa tu Vet pun tak boleh buat apa sebab masih kecik lagi..ubat bius yang banyak tak sesuai untuk meow yang kecik kata vet...

Aku balik rumah dan rawat sendiri..sapukan ubat mata oitment  tyramichin..beli kat pharmacy je..lama kelamaan matanya dah tak tersembul...tapi matanya sebelahnya aku rasa dah buta...tak kisah la..ada lagi sebelah mata boleh nampak..sekurangnya mata yang sakit tu dah boleh ditutup..dulu dia nak tutup mata yang sakit pun tak boleh...memang kesian sangat sangat...

Atek sekarang, hemsem dah...usia Atek sekarang dalam 1 tahun lebih....masa aku amik dia lebihkurang 4 bulan gitu...Atek ni perangai dah samseng..suka nak tampar makcik Vera yang fobia tu...kenkadang aku jentik gak telinganya...kadang kadang diperambatnya si Vera tu...tu yang aku hangin tu...selalu aku spray dengan air kat Atek kalau dia buat perangai samseng tu...biaaaasa dia tu...


Di bawah gambar Atek yang dulu, bukan yang sekarang...tu tengok tu...tersembul bijik matanya..kemain besar...dalam gambar tak berapa nampak sangat


Lagi gambar gambar Atek...



Nonat & Atek, bff forever...


Gitu kisah anak anak bulus...moga mereka terus sihat hendaknya...aminnn

2 ulasan:

  1. Seronok pulak baca kisah anak bulus hihi.... Ya allah sure pahala berganda ganda ye awak HG, merawat si atek sampai baik mcm tu.... Kagum tau!

    BalasPadam
  2. Insyaallah...saya pun suka je baca kisah bulus kat blog orang lain...terima kasih ye sudi komen :-)

    BalasPadam