Rabu, 28 Februari 2018

Kita buat kek le....

Saja nak cerita...sebab bangga sangat dan bagi kredit untuk diri sendiri (sebab jarang sangat buat kek)

Ni cerita minggu lepas...tekak macam teringin nak makan kek yang arwah mak masak dedulu...kek yang tak gebu sangat tu...dah lama tingin nak buat...tapi malas menguasai fikiran, lagipun aku takde oven...nak beli tak berbaloi sebab memang jarang nak buat kek/biskut dan satu lagi masalah ruang kabinet dapur yang terhad.

Tapi bak kata orang tu...takde alasan kalau kita nak kan...jadi, gigih bergoogle nak cari tips bakar kek guna kaedah dapur gas (aku dulu pernah buat kek guna kaedah kukus...menjadi jugak dan sedappun boleh tahan la).  So, kali ni aku guna kaedah bakar di dalam periuk..letak loyang dalam periuk dan bakar dengan api yang sederhana.   Menjadi ok...rasa nak nangissss (gambar masa bakar lupa nak amik)

Aku buat kek corak je...yang kaler merah tu pun pakai sirap je...sebab arwah mak dulu buat macam tu..terasa perasa sirap tu dalam kek..tapi bila aku buat tak terasa sangat..why laaa...

Tadaaaa....hasil berpeluh di dapur....



Bukan makan sangat pun...sebab aku bukan penggemar kek...cuma teringin nak buat...makan dua tiga potong yang selebihnya aku bawak untuk kawan kawan ofis.  Pasni cadang nak buat kek oren pulak..yeayyyy

2 ulasan:

  1. Yang untung kawan ofis jugak tu hihi.... Kat ofis kalau letak batu goreng pun lakukan hahaha...
    Wuih mmg terer tu bakar kek guna dapur gas... Bawah pun tak hangus. Memang perfecto sungguh tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...lawak la komen awak Hainom...memang ye..tu sebab suka bawak kat ofis...cepat je laku..

      Padam