Selasa, 24 Ogos 2021

Kisah Mama, si bulus bunting

 Lamanya tak menulis di blog...selalu menyinggah blog orang je sampai blog sendiri terabai... kerr alasan jer tu...


Seperti biasa, aku nak cerita pasal kucing ler....cerita diri sendiri tak menarik nak diceritakan..hehehe


Aku ada 6 ekor kucing...selain makanan kering yang memang ada dalam rumah, diluar rumah pun aku letak jugak sekali dengan air sebab memana kucing aku yang suka tidur kat luar bila malam, sekurangnya bila lapar, ada la makanannya kalau aku dah tutup pintu...kat belakang pun banyak jugak kucing...kucing jiran...tu pun aku gak kasi makan...sebab aku tengok lapar je kucing kucing tu semua...


Tapi makanan kucing kat depan tu, bukan kucing aku je yang makan...banyak lah kucing stray atau kucing bertuan yang tumpang makan...tu aku tak kisah le...memang tujuan untuk bersedekah dengan meow meow..sampai le ada satu hari tu, ada sekor kucing yang aku tak pernah nampak datang tumpang makan...nampak perut macam dah berisi...ahhh sudah...nak tumpang makan silakan...tapi jalan le ko beranak kat rumah aku ye...begitu la aku pesan kat si meow ni yang aku panggil 'mama'...aku berdoa moga si mama ni balik kerumah tuannya atau ada jiran yang bermurah hati bagi tempat untuk dia beranak kalau dah sampai masanya...hari demi hari, memang kat depan rumah aku lah tempat dia lepak...perut pun makin membesar, aku tak pasti samada mama ni kucing stray atau bertuan, tapi tengok bulunya bersih tak berkutu...makan demand...nak wetfood jer...takpe...aku layankan je...


Sampai la satu aku tengok si mama dah semakin sarat...aku tak sedap hati...terpikir mana la dia nak beranak nanti kalau aku tak sediakan kotak...si mama ni tak boleh masuk rumah...bukan sebab aku tak bagi masuk...tapi kalau dia masuk, mesti dia kena attack dengan kucing aku yang lain...tapi kalau dia kat luar rumah, kucing aku ok pulak...


Jadi satu pagi tu, aku pun sediakan satu kotak besar dan letak kat depan...letak je kotak tu, terus dia masuk...tapi sekejap je..pastu dia lepak lepak kat luar...sebelum tido hari yang sama, aku letak kotak tu tersembunyi sikit, biar kucing kucing aku tak kacau dia...esok pagi aku bangun tido, dia dah beranak...5 ekor anaknya dan laju aku pindahkan kotak si mama dan anak anaknya ke belakang rumah.


Kotak yang aku letak di laman rumah sebelum si mama beranak...



Bila dah beranak, aku pindahkan kat belakang ...



Comey kan anak anaknya...




Sekarang aku dah tukarkan kotak kepada sangkar lama ni...besar la sikit..biar mama selesa...



Gitu la kisah si mama...aku bercadang  lepas 2 atau 3 bulan nanti nak mandulkan si mama dan lepaskan bebas dia macam dulu..buat masa ni, biar lah dia kat belakang...nampak selesa jer....kat belakang rumah aku ni berpagar tinggi, jadi memang dia tak boleh keluar pun...satu lagi...bila si mama dah beranak, garang bukan main, macam singa betina...habis kucing aku dibelasahnya kalau dia masuk rumah...



5 ulasan:

  1. Eeeee! Sukanya tengok anak2 kucing tu... Mesti tido berlonggok-longgok kan? Nanti dah time berlari... Jenuh nak kejar! hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la...tak sabar nak tunggu...mesti kejar mengejar, panjat memanjat je kejanya...rumah pun huru hara...hahaha

      Padam
  2. comelnya semua anak dia.... yelah dia biasa hidup bebas bila nampak kucing lain dia nak pertahankan diri lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul tu...nasib dgn saya dia tak garang.😁...satu lagi mama ni sayang sangat dgn anak anaknya

      Padam